Produživanje vijeka trajanja teretnih guma

Svaki prijevoznik roba ili putnika, zbog sigurnosti u prometu te iskoristivosti guma u svom voznom parku, treba teretne gume dobro odabrati, ispravno ih upotrebljavati i kvalitetno održavati. Kad je u pitanju izbor guma za teretna vozila, odnosno autobuse, najosnovnija je podjela za transport na autocestama, na regionalnim prometnicama, u gradskom prometu, u mješovitom transportu i na gradilištima. Ukoliko ih ispravno odaberemo, zavisno o namjeni teretnih vozila, odnosno autobusa, one će dobro odraditi svoj zadatak i trajati primjereno dugo u transportu. No za dobar životni vijek guma osim navedenog potrebno je znati :

  •  Da se kod teretnih vozila i autobusa životni vijek guma, uslijed vožnje s nedovoljnim pritiskom, može smanjiti i do 60%
  • Ukoliko se vozi brzinom većom od propisane ili preporučene, životni vijek guma može se skratiti do 50%.
  • Neprilagođena brzina na cestama s blagim ili oštrim usponima te zavojima može smanjiti životni vijek guma od 5 do 45%.
  • Najdrastičniji utjecaj na skraćenje životnoga vijeka guma ipak ima preopterećenje vozila, čak do 60%.

Potrebno je nešto više reći o višestrukom životnom vijeku guma. Trošenju gume najviše je izložen gazni sloj. Važno je da se vitalni dijelovi gume očuvaju pravilnim održavanjem i uporabom (uz ispravan pritisak u gumama, bez preopterećenja vozila i bez prekoračivanja maksimalnih brzina). U tom slučaju teretnu gumu, kad se dosta potroši njezin prvi originalni gazni profil, možemo narezati i tako produbiti kanale te produžiti upotrebu. Kad se i to istroši, gumu ćemo obnoviti.

U našoj protektirnici guma dobiva novi gazni sloj s kojim dalje prelazi istu kilometražu kao i nova guma. I obnovljenu, tj. protektiranu gumu možemo opet narezati na gaznom profilu ali je i ponovo obnoviti. Praktično, čuvamo li ispravnom upotrebom svoju karkasu (vitalne dijelove tj. osnovu gume) možemo reći da guma odradi i ”nekoliko životnih vjekova”.U praksi je uobičajeno voditi računa i o tome da se na vodeće osovine uvijek montiraju nove gume. Obnovljene ili protektirane gume obično se montiraju na pogonske osovine i na osovine prikolica.

Suvremena tehnologija u proizvodnji guma kroz optimizaciju žljebova gume (uzorka i dubine profila) uz kvalitetan sastav smjese s velikim udjelom prirodnog kaučuka pridonose smanjenju otpora kotrljanja. Znamo da to utječe i na smanjenje potrošnje goriva. Dakle, uz dobar odabir i pravilnu uporabu guma štedimo čak do 7% goriva, što svakom prijevozniku mora biti itekakva stimulacija za smanjenje obrtnih troškova poslovanja!

ZORAN MILEC, specijalist za teretne gume u GUMIIMPEX-GRP

Copyright © 2013, GumiImpex - GRP | Mapa stranice